Vi har kjørt Tesla Model S AutofilTV

Vi har kjørt Tesla Model S

Nå er den endelig her. Teslas nye luksusbil ser ut til å bli den største nyheten her til lands i 2013. Er den like bra som ryktene sier? Vi satte opp kameraer og dro ut på Autobahn...

Alle epoker har en begynnelse og en slutt. De tar over for gamle og må etter hvert gi plass for nye. Overgangene mellom gamle og nye epoker kan enten skje over mange, mange år, ved hjelp av en istid eller kontinentalforskyvninger eller lignende. Eller så forandres de på et øyeblikk, som ved et gigantisk vulkanutbrudd eller et asteroide-nedslag. Tesla Model S hører definitivt hjemme i den siste kategorien.

Vi kjørte 1200 km med Nissan Leaf på ei langhelg... Se video her!

Totalt uforberedt
For akkurat som en asteroide har nå Model S slått ned i bilverdenen. Og akkurat som tidligere asteroider, truer også denne med å utrydde dinosaurene. Etter flere års spådommer og beregninger om når smellet skulle skje, virker det som om konkurrentene mer eller mindre har blitt tatt helt på senga. For aldri har jeg lagt vantene på et kjøretøy som redefinerer så mange aspekter ved begrepet "personbil" som denne.



For det første snakker vi om verdens første full-elektriske luksusbil. Det er revolusjonerende nok i seg selv. For det andre skilter Tesla med en rekkevidde som faktisk ikke er så himla langt unna sine bensinslukende artsfrender. De hevder faktisk at den største batteripakken skal greie over 400 kilometer ved vanlig kjøring, noe som bør holde i massevis for de aller fleste av oss.

Test: Tommy Rustad kjører BMW M5 mot CLS 63 AMG på Rudskogen

Nytenking fra bunnen og opp
Det som likevel overrasker mest, er hvor lite du faktisk tenker over at dette er en batteridrevet bil med relativt begrenset rekkevidde. Det er noe med helheten som gir deg en følelse av trygghet og soliditet. Mye av grunnen til dette, er at Tesla har bygd hele bilen fra grunnen og opp som en elektrisk bil. Og ved å gjøre det, har de fokusert på alle fordelene (ja, du leste riktig!) elektrisk drift faktisk gir på det konstruksjonsmessige planet.

Assosiasjonene er mange når en studerer linjene til Tesla Model S. Jaguar, Aston Martin, Audi A7... Ikke feil i det hele tatt.
Assosiasjonene er mange når en studerer linjene til Tesla Model S. Jaguar, Aston Martin, Audi A7... Ikke feil i det hele tatt. (Foto:Stein Inge Stølen)


Du slipper å forholde deg til en diger forbrenningsmotor med tilhørende høyt tyngdepunkt og eksosanlegg. En batteridrevet bil trenger egentlig bare to ting: batterier og en elektrisk motor. Førstnevnte har Tesla integrert i plattformen som et flatt gulv, noe som sikrer et tyngdepunkt på rekordlave 30 centimeter. Elmotorene utgjør bare en brøkdel av størrelsen til en konvensjonell forbrenningsmotor, og kan enkelt gjemmes bort bak bakakselen.

Dette bagasjerommet rommer 736 liter alene. Legger du til det lille rommet under panseret, har du 877 liter totalt. I tillegg kan baksetene legges ned som på andre personbiler.
Dette bagasjerommet rommer 736 liter alene. Legger du til det lille rommet under panseret, har du 877 liter totalt. I tillegg kan baksetene legges ned som på andre personbiler. (Foto:Stein Inge Stølen)


Enorm bagasjeplass
Resultatet er en genial konstruksjon som ikke bare tillater like mye bagasjeplass som dagens biler; den har faktisk langt mer. For under panseret, eller "frunk" som Tesla av en eller annen bisarr grunn har valgt å kalle det (ja, vi skjønner at de mener "front trunk", men frunk er bare et vanvittig ulekkert ord), finner du ikke motorkomponenter av noe slag. Bare et badebajle-aktig bagasjerom som passer perfekt til å stue unna handleposene fra storshoppingen. Bagasjerommet bak er alene langt større enn konkurrentenes, på hele 736 liter. Totalt har bilen 877 liter bagasjevolum, før du legger ned baksetene. Gjør du det, har du hele 1642 liter tilgjengelig...

LES UTFYLLENDE TEST I AUTOFIL NR 15!

Under panseret finner du ingen motor, men et ytterligere bagasjerom. Tesla kaller det et frunk. Et mindre pent ord.
Under panseret finner du ingen motor, men et ytterligere bagasjerom. Tesla kaller det et frunk. Et mindre pent ord. (Foto:Stein Inge Stølen)



Les mer om: autofil tv, video, tesla model s, tesla, nyheter, elektrisk
Nøkkelord:

Diskutér denne artikkelen