Vi har testet 10 dashbordkameraer

Vi har testet 10 dashbordkameraer

Stadig flere nordmenn kjører med kamera i bilen, spørsmålet er selvsagt hva du skal kjøpe.

Nå er første nordmann domfelt for forsikringssvindel med bevis fra et dashbordkamera. Det kan være kjekt å ha for deg også. Vi har testet ti stykker.

LES OGSÅ: Vår forrige test av dashbordkameraer.

Youtube blir oversvømt med filmklipp av ulykker og fenomener, fortrinnsvis fra østblokkland. Der har mange utstyrt bilene sine med såkalte dashbordkameraer, fastmonterte kameraer som filmer kontinuerlig når du kjører. Grunnen er enkel. De har veier og en trafikkultur som er en helt annen enn den vi er vant med. Der gir forsikringsselskapene rabatt i premien dersom du kommer med videobevis.

Kristian filmet sin egen frontkollisjon.

Brukes som bevis i Norge
Nå er det flere land som følger etter, og Norge har plutselig blitt ett av dem, etter at et forsikringsselskap brukte denne filmen fra et dashbordkamera som bevis for uaktsom kjøring og forsøk på forsikringsvindel. Det bør gi håp om å kunne bruke film som bevismateriale om noen dulter borti deg også.

Jarid ble påkjørt og sjåføren stakk av. Han måtte betale alt selv.

Store prisforskjeller
Vi har testet ti kameraer i forskjellige priskategorier. Prisforskjellene er kjempestore, men det er dumt å velge et dårlig kamera. DOD LS460W har vi testet som vinner før, og det er derfor med som referanse i testen.

Hundrelapper kan avgjøre om du kan bruke det som bevismateriale eller ikke. Eksempelbildene under kan skremme, men merk deg at det er ekstremeksempler på vanskelige forhold.

For ingen av kameraene er direkte dårlige under bra forhold.

LES OGSÅ: Om et drøyt år må du ha DAB-radio i bilen. Sjekk vår test her.

Vi har likevel rangert bildene fra 1-10 (du finner rangeringen i bildetekstene), for å gjøre det enklere å sammenligne, en se også video-sekvensen på hvert kamera før du bestemmer deg.

Les hvordan vi testet kameraene nederst i saken.

Her er resultatene fra de 10 dashbordkameraene, og vi starter like godt med vinneren:

DOD Champion SP1

DOD Champion SP1

FAKTA:

Pris: 3890,-
Dod har hentet det beste og gjort det enda bedre. Svindyrt, men best. Har ultrarask GPS som gir mulighet for måling av akselerasjon, rundetid og bremselengde. Har også kjørecomputer. Glasslinse og Sony sensor med ISO følsomhet til 3200 og støyreduksjon.
Minne: 16/128 gb
Skjerm:2,7»
Oppløsning: 1080 gb
Kameravinkel: 150 gb
Fra: www.dashbordkamera.no

PLUSS:

Gra gjengivelse, stort ISO-område, artige gadgets som akselerasjonsmåler fra 0-100, kvartmil etc, samt bremsetest.

MINUS:

Prisen.

Autofil-dommen:


Se film:




DOD LS460W

DOD LS460W

FAKTA:

Pris: 2.490,-
Tidligere vinner hos oss. Referansekameraet blir slått, men holder fortsatt koken. Vi har tidligere kåret dette som vinner og brukte det som referanse. Betraktelig billigere enn testvinneren, men identiske kameraspesifikasjoner. Mest kamera for pengene.
Minne: 32/128 gb
Skjerm:2,7»
Oppløsning: 1080 FULL HD
Kameravinkel: 140°
Fra: www.dashbordkamera.no

PLUSS:

Knallbra bilder. Stort ISO-område, Skjerm som kan vise GTP-hastighet.

MINUS:

Skulle ønske det var litt mindre og usynlig. 2,7-toomers skjermen er jo noe de færreste bruker til vanlig. Dette gjelder også de andre lignende kameraer.

Autofil-dommen:


Se film:




Eyelog Ambarella A7

Eyelog Ambarella A7

FAKTA:

Pris: 1095,-
Testens store overraskelse er så ny at vi fikk prototypen. Helt i toppen på bildekvalitet, til 1/4 av prisen av vinneren. 140 grader vidvinkel G-sensor og bevegelsessensor.
Minne: Nei/64 gb
Skjerm:2,7»
Oppløsning: 1296 FULL HD
Kameravinkel: 140
Fra: www.techbay.no

PLUSS:

Prisen. Enkelt å sette opp. Kompakt oppfesting.

MINUS:

Litt bedre så hadde den knust alle på pris OG bilde. Ikke kule på innfestningen, så den må stå noen lunde i midten av frontruten.

Autofil-dommen:


Se film:




Garmin Nüvi Cam

Garmin Nüvi Cam

FAKTA:

Pris 3.495,-
Amerikansk kvalitet på sitt beste. Kamera i toppklasse. Navigasjon med trafikkinformasjon og kameravisning. Talestyring, kollisjonsvarsler, filskiftevarsler og mulighet for montering av ryggekamera. Live-funkjsoner via mobiltelefonen +++.
Minne: 4/64 gb
Skjerm: 6»
Oppløsning: 1080 FULL HD
Kameravinkel: 120°
PS: Masse ekstra.
Fra: www.garmin.no

PLUSS:

Stor skjerm, bra funksjoner, enkel i bruk, kan enkelt tas ut takket være magnetfeste.

MINUS:

Lite minnekort.

Autofil-dommen:


Se film:




DOD IS200W

DOD IS200W

FAKTA:

Pris: 1790,-
Testens overraskelse. Nesten på høyde med de beste, men til halv pris. Et rent dashcam uten GPS, men med fokus på høy bildekvalitet. Har G-sensor og bevegelsessensor. Digital støyreduksjon og WDR som sikrer raskt skifte mellom lys og mørke.
Minne: nei/128 gb
Skjerm:2,7»
Oppløsning: 1080 FULL HD
Kameravinkel: 140°
PS: Ikke GPS
Fra: www.dashbordkamera.no

PLUSS:

Bra bilder, liten brakett. Tar liten plass i ruta.

MINUS:

Mangler GPS og får dermed ikke opp fart, kart eller koordinater.

Autofil-dommen:


Se film:



Garmin Dashcam 20

Garmin Dashcam 20

FAKTA:

Pris: 1880,-
Et kamera helt på det jevne. Generelt bra, men faller igjennom på enkelte ting.
Minne: 4/32 gb
Skjerm:2,3»
Oppløsning: 1080 FULL HD
Fra: www.garmin.no

PLUSS:

Enkelt, lite og billig. Rask respons mellom mørke og lys.

MINUS:

Lite maksimumsminne gir fort overspilling, men du kan kjøpe 32gb Micro ST-kort selv

Autofil-dommen:


Se film:



Blackvue 650 GW 2CH

Blackvue 650 GW 2CH

FAKTA:

Pris: 3390,-
Kamera forover og bakover. Lekker design på kamera og brakett. Tar liten plass i ruta. Mangler skjerm, men du ser bilder og gjør kamerainnstillinger på app. To kameraer gir mulighet for dokumentasjon begge veier.
Minne: 16/64
Skjerm:Nei»
Oppløsning: 1080 FULL HD
Kameravinkel: 108°
PS: Kamera bakover, wifi.
Fra: www.GDX.no

PLUSS:

Lekkert design som, egen app der alle parametere enkelt justeres.

MINUS:

Må i bruksanvisning for å finne passord til Wifi.

Autofil-dommen:


Se film:



Blackvue 750LW-2CH

Blackvue 750LW-2CH

FAKTA:

Pris: 3890,-
Blant de dyreste, men ikke beste. To kameraer gir mulighet for dokumentasjon bakover og er fin til rygging. Wifi, Ekstern GPS, stor berøringsskjerm man ikke bruker til vanlig. Sony kamera.


Minne: Nei/32 gb
Skjerm:2,7»
Oppløsning: 1080 FULL HD
Kameravinkel: 170
Fra: www.teckbay.no

PLUSS:

Filmer både forover og bakover. Da dekker man langt mer av potenielle hendelser.

MINUS:

Unødvendig stort frontkamera, særlig når man uansett gjør innstillinger på en app. Ekstern GPS gir ekstra lendinger. Alt for høy pris.

Autofil-dommen:


Se film:



Ednet Dash cam 87230

Ednet Dash cam 87230

FAKTA:

Pris: 895,-
Billigst i testen. Linse i glass og alle instillingsfunksjoner som de dyrere, men hverken G-sensor, bevegelsessenter heller GPS. Prisen gjenspeiler kvaliteten. Ikke forvent mye i vanskelige forhold.
Minne: Nei/max 32 gb
Skjerm:2» LCD
Oppløsning: 1080 FULL HD
Kameravinkel: 120°
Fra: www.multicom.no

PLUSS:

Enkelt å bruke, lite, stabilt og billig.

MINUS:

Tar for dårlige bilder, spesielt i mørket.

Autofil-dommen:


Se film:



Wanscam DGS8000l

Wanscam DGS8000l

FAKTA:

Pris: 999,-
Lekkert lite kamera med liten brakett. Har bevegelsessensor, men mangler G-sensoer og selvfølgelig GPS. Billig, billig, men styr unna dette! Det er for dårlig.
Minne: nei/32 gb
Skjerm:2,7»
Oppløsning: 1080 FULL HD
Kameravinkel: 140°
PS: Ikke GPS.
Fra: www.milrab.com

PLUSS:

Enkelt og greit oppsett.

MINUS:

Alt for dårlig kamera.

Autofil-dommen:


Se film:



Slik testet vi
Det viktigste er å få en skarp film under alle forhold. Det er først da filmen er nyttig som
bevis, og gøy å vise i festlige lag.

Det skiller 3.000 kroner mellom det billigste og det beste kameraet, men vi har ikke korrigert for dette på terningkastene. Der har vi kun gitt karakterer basert på lesbarhet på filmen.



Vi brukte alle kameraene samtidig for å oppnå identiske arbeidsforhold og stilte samtlige kameraer på høyeste oppløsning. Enkelte kameraer har egen mulighet til å styre blender og har natt- og dag-funksjon.

Vi mener imidlertid at kameraene bør være så enkle i bruk at alt bør fungere optimalt på Auto, og stilte alle inn på dette.

Dette er jo kameraer som skal brukes daglig, og da bør en ikke bli påtvunget en rutine før og under hver kjøretur, avhengig av hva slags lysforhold det er ute.

Enkelte har LED-lys som tilleggsfunksjon. Slike lys forstyrrer på kveldstid og lyser kun få meter, så denne funksjonen ble slått av. Funksjonen kan være aktuell på parkert bil dersom du vil bevitne at noen er borti bilen din i stummende mørke, men du kan risikere at vedkommende da knuser ruta og tar med seg beviset.

Verst mulige forhold
De fleste kameraer er bra nok i vanlig lys. Våre eksempelbilder viser de verste forholdene der man ser store forskjeller.

Nattkjøring, tunneler, motlys og raske lysendringer, skiller gode og dårlige kameraer.

Hva er dashbordkamera?
Såkalte Dashbordkameraer er kamerasystemer laget spesielt for montering i bil. De blir på en måte kjøretøyets sorte boks, og kan brukes som dokumentasjon på din og andres adferd i trafikken.

Det finnes mange varianter på markedet, men felles for de fleste er funksjoner som automatisk igangsetter straks du starter bilen. De fleste har flere innstillingsmuligheter. Menyene er ganske like hos alle produsentene. Man stiller ønsket oppløsning, dato og tid, språk osv.

Noen av kameraene har manuell innstilling for dag og natt, mer eller mindre lysstyrke, flere følsomhetsgrader på G-kraftmåleren, innebygd LED-lys som slår seg på i mørket osv. Noen har skjermer, andre ikke. Filmen lagres på et minnekort, og når det er fullt, overspilles gamle filer.

Hvor lange filmklippene skal være, bestemmes ofte i menyen, gjerne på 2, 5 eller 10 minutter, eller et eneste langt klipp. Personlig synes jeg fem minutter gir enkel navigering dersom man skal lete frem klipp senere. Hvor mange timer som er lagret avhenger av valgt oppløsning og størrelse på minnekort.

Alle tar i mot 32 GB minnekort, og det holder til rundt 5,5 timer filming før de blir overspilt med 1080 oppløsning.

Enkelte kameraer skrivebeskytter opptak utløst av G-sensor. Det kan være alt fra en kraftig oppbremsning eller at noen har vært borti bilen når den står stille. Det tar opp plass på minnebrikken.

Sensorens følsomhet kan som oftest stilles inn. Alle har mikrofon og høyttaler som til en hver tid registrerer lyder. Men høyttaler kan slås av om du ikke ønsker at samtaler i bilen skal tas opp.

Velg GPS
De billigste kameraene har hverken innebygget GPS eller G-sensor. Noen har mulighet for ekstern GPS-antenne. Med GPS får man hastighet, nøyaktige koordinater for hvor en eventuell ulykke har skjedd og bra kartvisning på medfølgende PC-program som viser hvor du har kjørt. Det kan være kjekt om du havner i en tvist, der det settes spørsmålstegn om kjøreretning, hvor du kom inn i rundkjøring etc. Dersom du ønsker GPS, anbefaler vi et innebygget. Da slipper man ekstra boks og ofte medfølgende ledning.
Les mer om: dashbordkamera, dashcam, trafikksikkerhet
Nøkkelord:

Diskutér denne artikkelen